Friday, January 21, 2011

tentang hati..

kata orang, bila usia meningkat, hati lebih sensitif. entah la. samada diri diinjak usia atau sememangnya hati mudah tersentuh. tapi minggu ini penuh tangisan..

i found myself in tears almost everyday for the past one week. don't get me wrong. bukan tangisan kecewa atau sedih. anita susah nak menangis bila sakit hati, atau kena marah, dia kuat dan rebellious!

saya hanya mudah menangis bila berbicara tentang hati, orang2 tersayang esp ibuayah, dan bila berbicara tentang kehidupan. sejak setahun yang lepas, hidup saya agak lesu.. tak bersemangat dan hilang kekuatan.

alhamdulillah, towards the last quarter of the year, i got the courage to let go..

buku travelog haji.. mengubah sempadan iman by prof muhd kamil ibrahim banyak mendidik saya. carilah buku ini. ia memang bestseller, tapi sentiasa di cetak baru. prof kamil's writing gave me goosebumps. it is definitely a good read.

i have also changed my frequency and listen to 100.2 fm in the car. they have good programs, but not well advertised. i found the morning motivational talk very inspiring. the person who gave the motivational talk bertukar2 ikut bulan. dan bulan ni suka cakap tentang hati.. hari2 buat kita menangis on the way pergi kerja. bukan setakat bergenang air mata, mengalir2 sampai tersedu sedan. cerita pasal monyet pun boleh nangis.. haha..

tapi begitulah.. yang penting dalam membentuk kehidupan itu hati yang bersih, yang jernih, yang lembut. dan saya rasa faktor itu juga yang menyebabkan daa'wah al-arqam menjadi suatu ketika dulu. arqam banyak berbicara tentang hati, daa'wahnya lembut dan menusuk jiwa memberi kesedaran. cuma silapnya arqam bila terlalu taksub pada abuya, dan ketaksuban itulah yang membawa kepada keterpesongan akidah.

di 100.2 fm juga saya suka mendengar program Keluarga Sakinah kendalian Prof Datuk Sidek Baba, dan Mahligai Kasih. kedua2nya tentang kehidupan berkeluarga.

malam khamis lalu, i watched a great movie. tak plan pun, cuma sekadar mengisi masa sambil tunggu suami pulang dari kerja. but it was a good movie, and i even asked hanif and sofea to watch with me. tajuk movie tu Gifted Hands. a true story of a neurosurgeon dr benjamin carson from john hopkins hospital. cerita tentang kekuatan dan kemahuan. kekuatan dr carson adalah ibunya dan keinginannya untuk berubah, dan pergantungannya pada tuhan.

hidup ini satu amanah. dan peluang itu hanya datang sekali. lihatlah segala di sekeliling kita sebagaimana mata lebah, jangan jadi mata lalat. apa yang berlaku dalam hidup kebanyakannya adalah pilihan kita, bukan kebetulan.

jika kita memilih untuk berjaya, maka itu jalan hidup kita. tetapi perjalanan kita mencapai kejayaan dan kebahagiaan mungkin banyak ranjau dan duri yang perlu kita harungi. percayalah, ranjau dan duri itulah yang membentuk peribadi dan jati diri, membina kekuatan mental dan spiritual, malah fizikal. yang bulat tak datang bergolek, yang pipih tak akan datang melayang.

belajarlah dari kejayaan orang lain. bukalah pintu hati untuk menerima pengajaran kehidupan dalam apa cara sekalipun. salurkan tenaga kekuatan kita untuk melihat kehidupan dengan penuh keinsafan dan fikiran yang terbuka. hiasilah kehidupan ini dengan kasih sayang untuk semua di sekeliling kita, kerana ia menambah kemanisan hidup, membuat kita bahagia.

life without love is like a tree without blossoms or fruit..

to end this entry, i will leave you with this wonderful old song from m.nasir and rahim maarof. listen to the beautiful lyrics.. falsafah cinta

No comments:

Post a Comment